torstai 4. huhtikuuta 2013

Mobiilit tallentimet testissä: Zoom H4N, Tascam DR-40, Roland R-26

Ulkoinen tallennin saattaa olla hyvä vekotin tilanteessa, missä tarvitaan laadukasta kenttä-äänitystä. Keskiluokkaisetkaan kamerat eivät omaa kovin hyviä äänituloja, joten syntyy tarve vähintäänkin ulkoiselle etuasteelle. Minulla tarve nousi äänisuunnitelupuolelta. Olen tekemässä omaa äänikirjastoa, johon tarvitsen erilaisia efektiääniä. Tässä hommassa monbiilius on valttia, ja mikäs sen parempaa kuin taskuun mahtuva tallennin jossa on sisäänrakennettuna stereomikrofoni.

Mutta puhutaanpa hieman elokuvaajan näkökulmasta. Olen tähän saakka välttänyt kameran omia sisäänrakennettuja mikrofoneja niiden tuottaman suhinan ja kehnon äänenlaadun vuoksi. Sisäisten mikrofonien sijaan olen käyttänyt erillistä haulikkomikrofonia (Rode ntg-2) kameran päällä. Ääni mikrofonista menee suoraan kameran mikrofoniliitäntään. Koska kameran sisäiset etuasteet eivät ole laatukamaa, ääniraita suhisee melkoisesti, varsinkin hiljaisemmissa hetkissä.

Kun tähän ongelmaan lähdetään hakemaan ratkaisua, on käytännössä pari vaihtoehtoa: Joko ajetaan mikrofonisignaali erillisen akkukäyttöisen etuasteen läpi kameran äänisisääntuloon, tai tallennetaa mikrofoniääni erillisellä tallentimella/kenttämikserillä. Jälkimmäinen vaihtoehto vaatii jälkikäsittelyssä uuden työvaiheen, jossa synkataan äänitetty ääni ja kuva keskenään. Ammattitallentimissa on tätä työtä helpottamassa juokseva aikakoodi. Yhdessäkään nyt testissä olevasta tallentimesta ei tätä ominaisuutta löydy.

Testissä on siis kolme suosittua prosumer luokan tallenninta. Olen tehtnyt kattavan äänitystestiohjelman jonka tuloksia voi kuunnella lopussa löytyvän videon avulla.

Zoom H4n



Tämä on sen edeltäjänsä, H4:n ohella ehkä kaikkein suosituin prosumer luokan tallennin. H4n parannuksia suhteessa edeltäjäänsä on mm. neljän raidan samanaikainen tallennus, suurempi näyttö ja virtalähteestä johtuvan sähköisen melun vähentäminen. On myös joitakin huononnuksia, kuten linjatasoisien sisääntulojen puute.

Rakenne ja Tuntuma


Käteen otettaessa Zoom on muovinen. Muovia se onkin kauttaaltaan. Sivun harmaat kaistaleet ovat miellyttävän tuntuiset. Sivussa olevan muistikorttiaukon suojus on heppoinen kumiläpyskä, joka saattaa jossakin vaiheessa löystyä tai irrota kokoanaan. Sisäisen mikrofonit ovat niin ikään muovia ja suojaamattomana alttiina kolhuille. Nappuloiden vaste on hyvän tuntuinen.

Käyttäminen


Valikkosurffaus on Zoomissa ärsyttävää. Joitakin asioita voidaan säätää kätevästi suoraan etupaneelista, kuten äänitystilanteessa sisääntylojen valinnat. Sivulla on pieni menu nappula, jota painamalla avautuu valikko josta voidaan tehdä suurin osa säädöistä. Valikossa liikutaan laitteen sivulla olevaa pientä rullaa käyttäen, joka on todella ärsyttävää.

Etupaneelissa on normaalit rec, pause, stop ja kelaus nappulat. Sisääntulot määritellään kätevästi kolmella etupaneelissa olevalla nappulalla (mic, 1 ja 2).  Tämä on hieno ominaisuus joka puuttuu kolmikon muista laitteista. Nauhoitus lähtee käyntiin kahden rec näppäimen painalluksen jälkeen. Äänentason säädin löytyy laitteen sivulta. Se on näpyteltävä +/- säädin, joka on epäkäytännöllinen. Ainoastaan Rolandista löytyy kunnon säätöpyörät etupaneelista.

Ominaisuudet


Zoom tarjoaa kolmikosta laajimmat ominaisuudet. Siinä on sisäänrakennettuja efektejä ja prosessoreita, erityisesti kitaristeille suunnattuja sellaisia. Itselleni nämä ominaisuudet ovat toisarvoisia. Zoomia voidaan käyttää Rolandin tapaan USB äänikorttina. Zoomilla voidaan äänittää neljä kanavaa samaan aikaan.

Zoom toimii kahdella AA patterilla.

Ääni


Zoomissa on kolmikon paras mikrofonipari. Mikrofonit ovat äänenlaadullisesti parhaimmat, eivätkä ne kohise niin paljon kuin kahden muun laitteen mikrofonit. Sisäiset mikrofonit ovat kiinteästi XY muodostelmassa, mutta niitä voidaan pyörittämällä kääntää joko 90 tai 180 asteen kulmassa toimivaksi stereopariksi. Stereokuvan erottelevuus on erittäin selkeä ja testikolmikon paras.

Zoom tarjoaa kaksi yhdistettyä XLR ja 1/4" sisääntuloa sekä 3,5mm stereo sisääntulon, Sisääntulot ovat mikrofoni ja instrumenttitasoiset. Toisin kuin testikolmikon muut laitteet, Zoom ei tarjoa linjatasoista sisääntuloa.

Sisäisääntulojen sisäiset etuasteet ovat suorastaan huonot. Kohinaa on paljon. Tämä korostuu etenkin epäherkillä mikrofoneilla, kuten suositun Rode NTG-2:sen tapauksessa. Kohina on niin suurta, että Zoom käytännössä vaatii erillisen etuasteen vakavampaa käyttöä varten.

Äänitykseen tulee outo vinkumista ja häiriötä jo puolen tunnin jälkeen, jos käytetään phantom virtaa.

Plussat ja miinukset


+ Hyvät sisäiset mikrofonit
+ Hyvä valikoima sisäisiä efektejä ja prosessoreita
+ Helppo sisääntulovalinta
+ täysiverinen 4-raituri
- Todella huonot sisäiset etuasteet sisääntuloissa
- Huonot limitterit
- Ei linjatasoista sisääntuloa
- Säädöt ja valikot hankala käyttää
- Todella huono akkukesto, varsinkin Phantom viralla
- Rupeaa vinkumaan ja rätisemään hyvinkin nopeasti pattereiden menetettyä tehoja.
- Ulkoiset mikrofonit eivät ole fyysisesti suojattu

Tascam DR-40



Tascam on Zoomin ohella toinen hyvin suosittu tallennin. Se on hieman Zoomia halvempi, mutta sen mukana ei yleensä toimiteta esim. virtalähdettä, joka erikseen ostettuna on muutamia kymppejä.

Rakenne ja Tuntuma


Tacam on kädessä yhtä muovisen tuntuinen kuin Zoom ja Roland. Se on tehty kokonaan muovista, lukuunottamatta mikrofonien suojarautoja. Näppäintuntuma on hyvä ja miellyttävä.

Käyttäminen


Valikkosurffaus on Tascamissa miellyttävää. Toisin kuin Zoomissa, Tascamissa surffaus hoidetaan etupaneelin avulla. Sisääntulojen valinta on hankalampaa kuin Zoomissa, mutta nopeampaa kuin Rolandissa.

Etupaneelissa on normaalit rec, pause, stop ja kelaus nappulat. Nauhoitus lähtee käyntiin kahden rec näppäimen painalluksen jälkeen. Äänentason säädin löytyy Zoomin tavoin laitteen sivulta. Se on näpyteltävä +/- säädin, joka on epäkäytännöllinen. Edelleen ainoastaan Rolandista löytyy kunnon säätöpyörät etupaneelista.

Ominaisuudet


Tascam on kolmikoista riisutuin ominaisuuksiensa puolesta. Siinä ei oikeastaan ole muutamaa kaikua lukuunottamatta mitään muita efektejä tai prosessoreita eikä se toimi USB äänikorttina kuten kolmikon muut laitteet. Siinä on kuitenkin testikolmikosta ainoat lukkiutuvat XLR.liittimet. Tascam tarjoaa neljän samanaikaisen kanavan tallennuksen.

Tascam toimii kolmella AA patterilla.

Ääni


Sisäiset mikrofonit ovat testikolmikon välimaastossa. Ne ovat kuitenkin lähes Zoomin tasoiset joka suhteessa. Ne kohisevat hieman enemmän kuin Zoomin omat. Äänenlaatu on melko samanlainen; Ehkä omaan makuuni hieman kehnompi. Mikrofonit voidaan kääntää kahteen asentoon. XY asennossa stereokuva on kapeampi kuin levitetyssä mikrofoniasennossa.

Toisin kuin kolmikon muut laitteet, Tascamista ei löydy 3,5mm stereo sisääntuloa. Toisin sanoen Tascamia ei voi käyttää äänitettäessä kahta useammalla ulkoisella mikrofonilla tai muulla äänilähteellä. Tascamissa on vain kaksi yhdistettyä XLR ja 1/4" sisääntuloa. Toisin kuin Zoomissa, Tascam tarjoaa Rolandin tavoin mikrofoni ja instrumenttitasoisien sisääntulojen lisäksi myös linjatasoiset sisääntulot.

Sisääntulojen etuasteet ovat hieman hiljaisemmat kuin Zoomissa, mutta jäävät paljon jälkeen Rolandin omista.

Plussat ja miinukset


+ Lukkiutuvat XLR-liittimet
- Huonot etuasteet sisääntuloissa
- Ei 3,5mm stereo sisääntuloa.
- Ei toimi USB äänikorttina
- Ei virtalähdettä mukana (lisävarusteena saa usb virtalähteen)


Roland R-26

 

Roland on uudempi tulokas. Se on fyysiseltä kooltaan selvästi isompi kolmikon muihin laitteisiin verrattuna. Roland on kolmikon kallein laite ja noin kolme kertaa Tascamin hintainen.

Rakenne ja Tuntuma


Roland on iso. Se on paljon paksumpi, leveämpi ja pidempi kuin Zoom tai Tascam. Tämä ei mene enään taskuun. Silti Roland on todella kevyt. Rakenne on muovia, paitsi kyljet, jotka ovat metallia. Niin ikään nappuloiden tuntuma on hyvä. Hopeiset mikrofonikehikot eivät ole metallia. Silmiin pistää suuri näyttö, joka on mallia kosketus.

Käyttäminen


Rolandin käyttö on hieman ärsyttävää valikkosurffausta ja kosketusnäytön näpyttelyä. Eniten ärsyttää sisääntulojen valinnan vaikeus, joka tehdään monen valikkotason takaa ja kosketusnäyttöä näpyttelemällä. Jopa Tascamissa tämä on toteutettu paremmin.

Etupaneelissa on normaalit rec, pause, stop ja kelaus nappulat. Nauhoitus lähtee käyntiin kahden rec näppäimen painalluksen jälkeen.

Rolandin käyttö on miellyttävää, kun säädetään tallennusvoimakkuuden tasoja. Sen iso selkeä näyttö kertoo tarkasti desibelimäärät piikkeineen. Rolandissa on kolmikon ainoana laitteena mahtavat tallennusvoimakkuuden säätöön tarkoitetut pyörät etupaneelissa.

Ominaisuudet


Roland tarjoaa kolmikon ainoana laitteena kuuden kanavan samanaikaisen tallennuksen. Siihen on sisäänrakennettu kasa äänenmuokkausominaisuuksia. Rolandia voidaan myös käyttää Zoomin tavoin USB äänikorttina.

Roland toimii neljällä AA patterilla.

Ääni


Rolandissa on kaksi sisäänrakennettua stereoparia. Toinen pari on perus XY ja toinen pallokuvioinen. Rolandin sisäiset mikrofonit jättävät paljon toivomisen varaa. XY:t kohisevat valtavasti, pallokuvioiset ovat paremmat, mutta edelleen äänekkäät. Äänen laatu ei yllä Tascamin tai Zoomin jämäkälle, luonnolliselle ja erottelevalle tasolle.

Roland tarjoaa muiden tavoin kaksi yhdistettyä XLR ja 1/4" sisääntuloa sekä 3,5mm stereo sisääntulon. Roland tarjoaa Tascamin tapaan mikrofoni, instrumentti ja linjatasoiset sisääntulot.

Sisääntulojen sisäiset etuasteet ovat melko hyvät ja hiljaiset. Ne ovat täysin eri planeetalta verrattuna Zoomiin ja Tascamiin.

Plussat ja miinukset


+ Muita huomattavasti paremmat sisäiset etuasteet sisääntuloille
+ Kuuden raidan yhtäaikainen tallennus
+ Neljä sisäistä mikrofonia (2 stereoparia)
+ Suuret säätöpyörät etuasteen ohjaamiseen
+ Äänimuistiinpanotoiminto
- Huonot sisäiset mikrofonit
- Suurikokoinen

Video

(tulossa)

Yhteenveto

Roland R-26 on selkeä valinta silloin, kun on tarvetta äänittää esim. puomimikillä tai muilla ulkoisilla mikrofoneilla. Se ei välttämättä tarvitse erillisiä etuasteita, sillä se omaa riittävän hyvät itsessään. Sen suuret äänentason säätimet ovat erittäin iso plussa tässä touhussa.

Jos tarve on enemmän sisäisille mikrofoneille, jättäisin Rolandin hyllyyn ja katsoisin ennemmin Zoomin suuntaan. Zoomissa on ihan ok sisäiset mikrofonit, mutta sen sisääntulojen etuasteet ovat käytännössä käyttökelvottomat. En ostaisi pelkkää Zoomia kenttätallentimeksi. Tällainen käyttö vaatii Zoomin rinnalle ulkoisen etuasteen. Lisäksi Zoom ei kestä phantomin kanssa juuri puolta tuntia pitempään kentällä. Nappimikeillä Zoom on varmasti toimiva kapistus. Zoom sopii hyvin kameran nokalle stereomikrofoniksi, mobiiliksi stereomikrofoniksi ja sisäisten efektiensä. 4-raita ominaisuutensa ja kaappimallinnuksiensa ansiosta kitaristeille demojen ja ideoiden äänittämiseen.

Tascam on väliinputoaja. Se on oikeastaan kaikella tapaa kompromissi näiden kahden laitteen plussien ja miinusten väliltä. Siinä on kohtalaiset sisäiset mikrofonit ja Zoomia hitusen paremmat sisäiset etuasteet, mutta ei 3,5mm stereosisääntuloa tai USB äänikorttimahdollisuutta. Siinä on myös linjatasoiset sisääntulot jotka taas Zoomista puuttuu. Tascam on kuitenkin kolmikosta edullisin laite. Sen saa halvimmillaan jopa 150 dollarilla, eli puolet halvemmalla kuin Zoom ja kolme kertaa halvemmalla kuin Roland. Jos on tarve äänittää paljon linjatasoista ääntä ja samaan aikaan mahdollisesti sisäisillä mikeillä tilaääntä, Tascam on paras valinta tähän.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti